Пристрастяващата консумация на алкохол има сериозен ефект върху тялото и е по-често срещана, отколкото си мислим.
Алкохолната консумация е прекомерно нормализирана, така че поведението на пристрастяване да не задейства алармите, както се случва с други пристрастяващи средства.
Проучване на Hospital del Mar Institute for Medical Research и CIBEROBN, публикувано във Frontiers in Nutrition, предполага, че диета, богата на пробиотици и пребиотици, може да помогне за ограничаване на пристрастяващата консумация на алкохол и, следователно, на вредните му ефекти.
Изглежда, че здравият микробиом причинява промени в някои невротрансмитери в мозъка, които предотвратяват тази опасна консумация.
Лабораторно проучване
Изследователите са анализирали връзката между приема на алкохол и чревния микробиом при лабораторни модели.
Микробиомът се счита за още един орган в тялото и е набор от микроскопични организми, които обитават червата и ни предпазват от патогени, помагат за регулиране на имунната система, подпомагат храносмилането и синтезират витамини.
В продължение на седмици е прилагана смес от пребиотици и пробиотици - симбиотик, за да се стимулира растежа на полезни бактерии в червата.
Пробиотиците са живи микроорганизми, които са полезни за чревната флора, докато пребиотиците служат като храна за тези микроорганизми.
След това е извършено периодично излагане на алкохол в продължение на двадесет дни, като се редува консумацията на алкохол с прием на симбиотик.
В края на този период консумацията на алкохол е била прекъсната за седем дни, за да се предложи отново по-късно и да се анализира дали има рецидиви.
Защитни бактерии
Резултатите от тестовете са показали, че при прием на пребиотици и пробиотици, се наблюдана по-ниско увеличение на консумацията на алкохол.
Освен това, рецидивът след спиране на приема на алкохол също е по-нисък.
Според д-р Патриша Робледо, изследовател в IMIM-Hospital del Mar и главен автор на проучването, прилагането на диета, богата на симбиотици, може да предотврати пристрастяващо поведение, свързано с хроничната консумация на алкохол, тъй като приемът му води до промени в чревния микробиом и в някои невротрансмитери в мозъка.
По този начин проучването показва, че модулирането на оста черва-мозък може да предотврати нарушения, свързани с употребата на алкохол, подчертават учените.
Прекратяване на зависимостта
Изследователите са открили, че при подхранване на микробиома, по-рядко възниква депресия, тревожност и промени в паметта, които са поведения, свързани с алкохолната зависимост.
И накрая, невротрансмитерите като серотонин, допамин и норепинефрин са били измерени, като се е проверило как в префронталната кора и в хипокампуса, техните нива се влияят по различен начин в зависимост от състояние на чревната микробиота.
Чрез модулиране на чревния микробиом може да се повлияе на поведението на пристрастяване, посочва д-р Неус Писаро, изследовател в IMIM-Hospital del Mar.
Симбиотикът е намалил неблагоприятните ефекти на алкохола върху състава на чревния микробиом и по този начин да е избегнал въздействието му върху мозъка, заключава той.
Симбиотикът не е вълшебно хапче
Диета, богата на пребиотици и пробиотици, не е магическо решение срещу възможността да страдаме от пристрастяващо поведение, пояснява д-р Рафаел де ла Торе, координатор на изследователската група по интегрирана фармакология и системни невронауки в IMIM-Hospital del Mar и изследовател в CIBEROBN.
Всъщност консумацията на алкохол причинява дисбаланс в микроорганизмите, които живеят в червата.
Ето защо, ако се модулира чревният микробиом, промените могат да се видят отразени на мозъчно ниво в краткосрочен и дългосрочен план.
Ако говорим за органи като мозъка, то няма безопасна консумация на алкохол.
Изследване от Университета в Оксфорд разкрива, че алкохолът, независимо колко малко, влияе върху сивото и бялото вещество на мозъка.
Изследването заключава, че колкото повече алкохол се консумира, толкова по-малък е обемът на мозъка.
Източник: puls.bg
